Autor |
Wiadomość |
Sorek
Dołączył: 06 Mar 2007
Posty: 29
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Włosienica
|
|
Budowa 60-61 |
|
Uzyskanie możliwości zmiany prędkości jazdy w szerokich granicach oraz rozszerzyć zakres zmian momentu obrotowego tak , żeby samochód mógł pokonywać napotkane opory ruchu konieczne jest zastosowanie urządzenia umożliwiającego zmianę przełożenia układu napędowego. Skrzynki biegów dzielimy na (ze względu na koła zębate) skrzynie o kołach prostych i skośnych. Klasyczna skrzynia biegów posiada 3 wałki. Uzyskanie przełożenia: Równolegle do wałków napędzających(sprzęgłowy) i napędzanego (główny) jest usytuowany wałek pośredni. Moment napędowy może być przekazywany bezpośrednio, dzięki sprzęgnięciu wałka sprzęgłowego z wałkiem głównym lub pośrednio z wałka sprzęgłowego na wałek pośredni przez przekładnie stałą i z wałka pośredniego na wałek główny przez przekładanie poszczególnych biegów. Wady przekładni przesuwnej: trudne i hałaśliwe włączanie biegów, szybkie zużywanie się obrzeży zębów wskutek uderzeń przy włączeniu biegów, duży rozstaw kół zębatych na wałkach Zalety stale zazębione: ułatwianie włączania biegów , stosowanie kół zębatych o zębach śrubowych pracujących ciszej, trwałe. Działanie przełożenia skrzynki biegów: koło na wałku głównym jest osadzone na łożysku(ślizgowym lub tocznym) i dopóki nie jest włączony obraca się swobodnie, niezależnie od prędkości obrotowej wałka. Włączanie biegu polega na sprzęgnięciu koła zębatego z wałkiem. Służą do tego specjalne sprzęgła zębate, kołowe lub palcowe, których przesuwnych część jest osadzona na wielowypuście wałka głównego. Zależnie od rodzaju stosowania przekładni skrzynki biegów dzielimy na stopniowe i bezstopniowe. Stopniowe skrzynki biegów maja przekładnie zębate. Pod względem konstrukcji dzielimy je na skrzynki biegów z przekładniami o osiach stałych i obracających się. Bezstopniowe skrzynki biegów mają bezstopniową przekładnię mechaniczną, elektryczną lub hydrauliczną. Z przekładni bezstopniowych w pojazdach samochodowych szersze zastosowanie znalazły przede wszystkim przekładnie hydrokinetyczne. Zwykłe skrzynki biegów określony bieg wybiera kierowca natomiast przełanczanie przekładni następuje automatycznie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Pon 21:16, 03 Gru 2007 |
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|
|