Autor |
Wiadomość |
Sorek
Dołączył: 06 Mar 2007
Posty: 29
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Włosienica
|
|
na budowe tlko pytania dopisałem to czego brakowało |
|
Uzyskanie możliwości zmiany prędkości jazdy w szerokich granicach oraz rozszerzyć zakres zmian momentu obrotowego tak , żeby samochód mógł pokonywać napotkane opory ruchu konieczne jest zastosowanie urządzenia umożliwiającego zmianę przełożenia układu napędowego. Skrzynki biegów dzielimy na (ze względu na koła zębate) skrzynie o kołach prostych i skośnych. Klasyczna skrzynia biegów posiada 3 wałki. Uzyskanie przełożenia: Równolegle do wałków napędzających(sprzęgłowy) i napędzanego (główny) jest usytuowany wałek pośredni. Moment napędowy może być przekazywany bezpośrednio, dzięki sprzęgnięciu wałka sprzęgłowego z wałkiem głównym lub pośrednio z wałka sprzęgłowego na wałek pośredni przez przekładnie stałą i z wałka pośredniego na wałek główny przez przekładanie poszczególnych biegów. Wady przekładni przesuwnej: trudne i hałaśliwe włączanie biegów, szybkie zużywanie się obrzeży zębów wskutek uderzeń przy włączeniu biegów, duży rozstaw kół zębatych na wałkach Zalety stale zazębione: ułatwianie włączania biegów , stosowanie kół zębatych o zębach śrubowych pracujących ciszej, trwałe. Działanie przełożenia skrzynki biegów: koło na wałku głównym jest osadzone na łożysku(ślizgowym lub tocznym) i dopóki nie jest włączony obraca się swobodnie, niezależnie od prędkości obrotowej wałka. Włączanie biegu polega na sprzęgnięciu koła zębatego z wałkiem. Służą do tego specjalne sprzęgła zębate, kołowe lub palcowe, których przesuwnych część jest osadzona na wielowypuście wałka głównego. Zależnie od rodzaju stosowania przekładni skrzynki biegów dzielimy na stopniowe i bezstopniowe. Stopniowe skrzynki biegów maja przekładnie zębate. Pod względem konstrukcji dzielimy je na skrzynki biegów z przekładniami o osiach stałych i obracających się. Bezstopniowe skrzynki biegów mają bezstopniową przekładnię mechaniczną, elektryczną lub hydrauliczną. Z przekładni bezstopniowych w pojazdach samochodowych szersze zastosowanie znalazły przede wszystkim przekładnie hydrokinetyczne. Zwykłe skrzynki biegów określony bieg wybiera kierowca natomiast przełanczanie przekładni następuje automatycznie. Zasada działania spzegła zębatego na wielowypuście wałka głównego jest umieszczony przesówny pierścień obracający się razem z walkiem pierścień ten ma po obu stronach waskie wience zębate odpowiadające wiencom naciętym na bocznych powierzczhiach sąsiadujących z nim kol zebatych na zewnętrznej powierzchni pierścienie jest nacięty rowek w który wchodza widelki ukjladu sterowania przesuniecie pierścienia w lewo powoduje zazębianie się wieńców zebatych sprzęgła zebatego i wlaczanie biegu bezpośredniego walek glowny obraca się z inna prędkością niż ulozyskowame na nim kolo zębate stale zazębione z kolem współpracującym osadzonym na wałku pośrednim. Przesunięcie pierścienia w prawo powoduje zazębienie się wieńców zębatych drugiego sprzęgła zębatego i przekazanie momentu przez zazębienie stałe wałek p[ośredni oraz przekładnię włączonego biegu na wałek główny. Wady i zalety sprzęgła zębatego: uderzeni SA źródłem obciążeń stuki Rozniecę synchronizatora a sprzegła sprzegło wbijane jest z duza moca na elementy z rózna prędkością obrotową a synchronizator te prędkości wyrównują Sprzegło zębate nei jest sybchronaizatporem
Post został pochwalony 2 razy
|
|
Pon 21:47, 10 Gru 2007 |
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|
|