Autor |
Wiadomość |
Sorek
Dołączył: 06 Mar 2007
Posty: 29
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Włosienica
|
|
nooooo to chyba wszysto z budowy;) |
|
Zasada działania sprzęgła ciernego- naciśnięcie pedału sprzęgła powoduje przesunięcie tulei wyciskowej w lewo. Tuleja ta naciska na dźwigienki za pośrednictwem łożyska tocznego oporowego. To powoduje przesunięcie w prawo tarczy dociskowej i poluzowane tarczy sprzęgła osadzonej na wału sprzęgłowym skrzyni biegów. Wałek sprzęgłowy wraz z tarczą sprzęgłowa wiruje niezależnie od wału korbowego sinika. Wyłączanie sprzęgła polega na rozsunięciu tych elementów, wskutek czego przestają one przylegać do siebie. Przy włączaniu sprzęgła w miarę wzrostu nacisków na współpracujących ze sobą powierzchniach, następuje wyrównywanie się obrotowej wału korbowego i sprzęgłowego, po czym oba wały wirują z jednakową prędkością obrotową. Elementy sprzęgła: tarcza sprzęgłowa, okładziny cierne, tłumik drgań skrętnych, sprężyny dociskowe tarcza dociskowa dźwigienki wyłączające. Sprężyna talerzowa- w zastosowaniu owej tarczy nie występują dźwigienki wyłączające ich role pełni sama sprężyna. Tuleja(łożysko) wyciskowa naciska na centralną cześć sprężyny co powoduje takie odkształcenie ze następuje cofnięcie krawędzi sprężyny i odciągnięcie tarczy dociskowej od tarczy sprzęgła. Zastosowanie wielotarczowego sprzęgła ciernego- w samochodach ciężarowych gdzie są ciężkie warunki pracy. Tarcza sprzęgłowa- okładziny cierne, nit okładzin, tarcza nośna, nit piasty, piasta. Okładziny cierne- mat. charakteryzują się dużym współczynnikiem tarcia odpornością na skręcanie i wysokie temperatury i odpornością na nacisk są to mat. na bazie azbestu z dodatkami wzmacniającymi i polepszającymi przewodność cieplną. Tłumiki drgań skrętnych są to dodatkowe sprężyny umieszczone obwodowo między tarczą nośną a piastą powodują one podczas gwałtownego obciążenia sprężyny te uginają się i amortyzują impuls przenosząc go na tarcze nośną. Dodatkowymi elementami tłumiącymi są wkładki cierne między tarczą nośna a piastą, które utrudniają ruchy tych elementów. Tarcza dociskowa- jest to tarcza, która współpracuje z tarczą sprzęgła. Obraca się one wraz z kołem zamachowym, jednak musi mieć możliwość przesuwania się wzdłuż osi sprzęgła w chwili jego włączenia lub wyłączenia. Dlatego tarcze dociskowe łączy się z kołem zamachowym przesuwnie, za pomocą sprężystych łączników mocowanych do pokrywy sprzęgła lub specjalnych nadlewów w tarczy, wchodzących w rowki prowadzące koła zamachowego lub pokrywy sprzęgła. Tarcze dociskowe powinny mieć dużą sztywność w celu uzyskania równomiernego docisku oraz dużą masę akumulującą ciepło powstające podczas tarcia. Jest zwykle wykonana z żeliwa. Sprężyny dociskowe- są to sprężyny śrubowe walcowe o niewielkiej średnicy zaciskają one tarcze sprzęgłową między kołem zamachowym a tarczą dociskową powodując sprzęgnięcie silnika ze skrzynią biegów.
Rodzaje: talerzowe, walcowe. Skład układu napędowego- sprzęgło, skrzynia biegów, przekładnia główna z mechanizmem różnicowym, półosie napędowe. Mechanizm napędowy- przenosi moment obrotowy z silnika na koła napędzane pojazdu. Zadania sprzęgła- służy do odłączania oraz płynnego sprzęgania wału korbowego silnika z dalszymi zespołami układu napędowego podczas ruszania pojazdu oraz podczas zmiany przełożeń skrzyni biegów. Zabezpieczenie mechanizmów układu napędowego przed nadmiernym obciążeniem.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Śro 20:15, 19 Wrz 2007 |
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|
|